Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos (LHMT) yra atsakinga už meteorologijos paslaugų teikimą aviacijai.
Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijosRudnios g. 6Oršos g. 8
09300 Vilnius, Lietuva
Tel.+370 5 275 11 94+370 648 06 572
Faks.+370 5 272 88 74
Prognozių ir perspėjimų skyrius (aviacija)
Tel.+370 648 05 448
+370 648 06 768
Faks.+370 5 272 69 12
El. p.amc_vilnius@meteo.lt
LHMT atsakinga už aerodromo prognozių, prognozių orlaiviui tūpti, prognozių orlaiviui kilti, aerodromo perspėjimų, prognozių žemųjų lygių skrydžiams, specialiųjų pranešimų iš oro, SIGMET ir AIRMET informacijos Vilniaus FIR/UIR, vėjo poslinkio perspėjimų Vilniaus aerodrome rengimą ir platinimą, meteorologines konsultacijas, o Vilniaus, Kauno ir Palangos aerodromuose – už:
Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės Oro operacijų grupės Oro operacijų paramos eskadrilės Meteorologijos grandis yra atsakinga už meteorologijos paslaugų teikimą aviacijai Šiaulių aerodrome:
Lakūnų g. 3
77103 Šiauliai, Lietuva
Tel.+370 41 59 21 04
Faks.+370 41 59 21 92
Meteorologas
Tel.+370 45 50 70 10
Faks.+370 5 211 38 98
AFS:EYSAYMYX
Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės Oro operacijų grupės Oro operacijų paramos eskadrilės Meteorologijos grandis yra atsakinga Šiaulių aerodrome už:
Valstybės įmonė „Oro navigacija“ yra atsakinga už Automatinę aerodromo informacijos sistemą (ATIS):
Valstybės įmonė „Oro navigacija“
Skrydžių valdymo sistemų priežiūros skyrius
Balio Karvelio g. 25
02184 Vilnius, Lietuva
Tel.+370 706 94 502
Paslaugos yra teikiamos pagal sąlygas, numatytas šiuose ICAO ir Europos Komisijos dokumentuose:
– | 3 priedas | Meteorologijos paslaugos tarptautinei oro navigacijai; |
– | Doc 7030 | Regioninės papildomosios procedūros, EUR regionas, 3 dalis - Meteorologija; |
– | Doc 7754 | Oro navigacijos planas, EUR regionas; |
– | Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2017/373. |
Šių sąlygų neatitikimai pateikti GEN 1.7 skyriuje.
Erdvė, kurioje teikiamos meteorologijos paslaugos, yra Vilniaus FIR/UIR. LHMT šioje erdvėje vykdo Meteorologinio stebėjimo biuro (MWO) ir Aerodromo meteorologijos tarnybos (AMO) funkcijas.
Stoties pavadinimas Vietos indeksas | Stebėjimų rūšis ir dažnis, aut. įranga | MET pranešimų rūšys, TREND prognozės | Stebėjimų sistema ir vieta | Darbo valandos | Turima klimatologinė informacija |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
KAUNAS INTL EYKA | Reguliarieji kas pusvalandį, specialieji, AWOS | METAR, METAR AUTO, MET REPORT, SPECIAL, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO | SFC vėjo jutikliai: optoelektroniniai kaušeliniai anemometrai ir vėjarodės 328/285 M nuo DTHR RWY 08/26. RVR įranga: transmisometrai 291/269 M ir 321/299 M nuo DTHR RWY 08/26 ir ties RWY 08/26 vidurio tašku. Debesomačiai: 826/1058 M nuo DTHR RWY 08/26. Slėgio, oro temperatūros, oro drėgnumo jutikliai: meteorologinių stebėjimų aikštelėje 337 M nuo DTHR RWY 08. Skaitmeninis barometras AWOS darbo kambaryje. | H24 | Klimato lentelės AVBL |
PALANGA INTL EYPA | Reguliarieji kas pusvalandį, specialieji, AWOS | METAR, METAR AUTO, MET REPORT, SPECIAL, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO | SFC vėjo jutikliai: ultragarsiniai jutikliai 286/305 M nuo DTHR RWY 01/19. RVR įranga: transmisometrai 306 M ir 336 M nuo DTHR RWY 01, 300 M ir 331 M nuo DTHR RWY 19. Debesomačiai: lazeriniai debesomačiai 871/836 M nuo DTHR RWY 01/19. Slėgio, oro temperatūros, oro drėgnumo jutikliai: slėgio jutiklis ant vėjo jutiklio stiebo DTHR RWY 19, oro temperatūros ir drėgmės jutikliai ant abiejų vėjo jutiklių stiebų DTHR RWY 01/19. Skaitmeninis barometras AWOS kambaryje. | H24 | Klimato lentelės AVBL |
ŠIAULIAI INTL/CIV/MIL EYSA | Reguliarieji kas pusvalandį, specialieji, MIDAS IV | METAR, METAR AUTO, MET REPORT, SPECIAL, MET REPORT AUTO, TREND | SFC vėjo jutikliai: du ultragarsiniai jutikliai 374/338M nuo RWY 14L/32R slenksčių. RVR įranga: transmisometrai 390/347 M nuo RWY 14L/32R slenksčių ir ties RWY 14L/32R vidurio tašku. Debesomačiai: 1045/655 M nuo RWY 14L/32R slenksčių. Slėgio, oro temperatūros ir oro drėgnumo jutikliai: du jutikliai 374/338 M nuo THR RWY 14L/32R. Skaitmeninis barometras skrydžių valdymo bokšte MET įrangos MIDAS IV patalpose. | H24 | Klimato lentelės AVBL |
VILNIUS INTL EYVI | Reguliarieji kas pusvalandį, Specialieji, AWOS | METAR, MET REPORT, SPECIAL, TREND | SFC vėjo jutikliai: ultragarsiniai jutikliai 451 M nuo THR RWY 01, 381 M ir 384 M nuo THR RWY 19. RVR įranga: transmisometrai 333/340 M, 363/370 M nuo THR RWY 01/19 ir ties RWY 01/19 vidurio tašku. Debesomačiai: lazeriniai debesomačiai 887/1023 M nuo THR RWY 01/19. Slėgio, oro temperatūros, oro drėgnumo jutikliai: slėgio jutiklis ant vėjo jutiklio stiebo THR RWY 19, oro temperatūros ir drėgmės jutikliai ant abiejų vėjo jutiklių stiebų. Skaitmeninis barometras AWOS kambaryje. Perkūnijos jutiklis: 523 M nuo THR RWY 19 | H24 | Klimato lentelės AVBL |
Orų stebėjimų pranešimai yra:
Reguliarieji pranešimai
EYVI AD – kas pusvalandį (H+20 ir H+50) METAR ir MET REPORT pavidalu;
EYKA AD, EYPA AD ir EYSA AD – kas pusvalandį (H+20 ir H+50) METAR, MET REPORT, METAR AUTO ir MET REPORT AUTO pavidalu.
Specialieji pranešimai
Specialieji stebėjimai atliekami laikotarpiu tarp reguliariųjų stebėjimų, kai įvyksta ženklus meteorologinių sąlygų pablogėjimas ar pagerėjimas, joms pasiekiant nustatytas ribas ar išeinant iš jų, kaip nurodyta Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2017/373. Papildomai naudojami specialieji kriterijai QNH pokyčiams bei kilimo ir tūpimo tako naudojimo krypties pokyčiams. Specialiųjų stebėjimų pranešimai išleidžiami kaip:
METAR ir METAR AUTO pranešimai platinami už jų kilmės aerodromo ribų AFTN kanalu. EYVI METAR pranešimai įtraukiami į Rygos VOLMET transliacijas.
Vietiniai pranešimai rodomi pusiau automatinės meteorologinių stebėjimų sistemos monitoriuose ATS tarnybose, o meteorologinė informacija iš vietinių pranešimų platinama ATIS transliacijų būdu.
Automatiniai pranešimai rengiami nedalyvaujant stebėtojui.
EYVI ir EYSA į METAR ir SPECIAL pranešimus įtraukiama TREND prognozė.
Visuose aerodromuose įdiegtos pusiau automatinės orų stebėjimo sistemos (AWOS). Automatiniai stebėjimai papildomi stebėtojo atliekamais meteorologiniais stebėjimais (matomumo, debesų tipo ir /arba kiekio, kai kurių esamųjų orų reiškinių ir papildoma informacija). Atitinkamose ATS tarnybose, žiniavietėse ir aerodromo tarnybose yra tikruoju laiku veikiantys orų monitoriai, kuriuose rodomi visi AWOS matuojami ir stebėtojų rankiniu būdu įvesti duomenys. EYVI, EYKA ir EYPA visi monitoriuose rodomi duomenys atnaujinami kas 10 sekundžių. EYSA monitoriuose rodomos duomenų vertės atnaujinamos tuomet, kai jos išmatuojamos AWOS.
Priežeminis vėjas. Priežeminio vėjo greitis ir kryptis matuojami kaušeliniais anemometrais ir vėjarodėmis arba ultragarsiniais vėjo jutikliais, įrengtais abiejuose RWY galuose prie THR zonų ant stiebų 10 M aukštyje virš žemės paviršiaus.
EYKA vėjo jutikliai yra optoelektroniniai kaušeliniai anemometrai ir vėjarodės, EYVI, EYPA ir EYSA vėjo jutikliai yra ultragarsiniai. Vėjo greičio matavimo vienetai yra mazgai (KT). METAR pranešimuose nurodoma vėjo krypties tikrosios šiaurės atžvilgiu ir vėjo greičio 10 minučių vidurkiai, vėjo krypties svyravimai per praėjusias paskutines 10 minučių (sudaryti iš dviejų vėjo krypties svyravimo ribinių dydžių) ir vidutinio vėjo greičio svyravimai (gūsiai) per praėjusias paskutines 10 minučių. Išleidžiamuose pranešimuose visuomet nurodomi vėjo jutiklio, nurodančio išleidimo metu naudojamą RWY tūpimo zoną (TDZ), matavimo duomenys. Vietiniuose pranešimuose nurodoma ir perduodama į ATIS transliacijai magnetinė vėjo kryptis ir greitis (2 minučių vidurkis), vėjo krypties svyravimai ir vėjo greičio svyravimai (gūsiai) per praėjusias paskutines 10 minučių. ATS tarnybų tikruoju laiku veikiančiuose orų monitoriuose rodomi visi vėjo duomenys, tarp jų ir šoninės bei priešinės ar pavėjinės vėjo dedamosios, gaunami iš atitinkamų prie RWY įrengtų vėjo jutiklių.
Matomumas. Matomumas matuojamas transmisometrais apytikriai 2,5 M aukštyje virš RWY arba, jei reikia, stebėtojo nustatomas vizualiai, ir pranešimuose nurodomas metrais.
Visų aerodromų METAR pranešimuose nurodomas dominuojantis matomumas (10 minučių vidurkio vidutinis dydis), nustatomas parenkant ją iš visų matavimo vietų. Kai matomumas skirtingomis kryptimis yra nevienodas ir mažiausias matomumas skiriasi nuo dominuojančio matomumo ir jis yra:
tuomet METAR pranešimuose mažiausias matomumas taip pat nurodomas (kartu su jo pagrindinės krypties nuoroda arba be jos).
EYKA ir EYPA automatiniuose METAR pranešimuose nurodomas matomumo dydis (10 minučių vidurkis) matavimo vietoje, atitinkančioje matavimo metu naudojamo RWY TDZ zoną.
EYVI, EYKA ir EYPA vietiniuose pranešimuose nurodomas matomumas (1 minutės vidurkis) matavimo vietoje, atitinkančioje matavimo metu naudojamo RWY TDZ zoną. EYSA vietiniuose pranešimuose nurodomas matomumo dydis (1 minutės vidurkis) visose trijose matavimo vietose.
Visuose aerodromuose ATS tarnybų tikruoju laiku veikiančiuose orų monitoriuose rodomi matomumo matavimo duomenys (1 minutės vidurkis) visose jų matavimo vietose prie RWY.
RWY matomumo nuotolis. RWY matomumo nuotolis (RVR) nustatomas, naudojant transmisometrų matavimo duomenis.
RVR apskaičiuojamas iš transmisometru matuojamo meteorologinio nuotolio (MOR) dydžio, fono skaisčio duomenų ir RWY žiburių šviesos intensyvumo. RVR nurodomas metrais ir pranešamas, kai matomumas arba RVR yra mažesnis už 1500 M. RVR pranešimo žemutinė riba yra 50 M, o viršutinė – 2000 M. METAR pranešimuose nurodomas RVR yra apskaičiuotas RVR 10 minučių vidurkio dydis, naudojant MOR matavimo vietoje, atitinkančioje matavimo metu naudojamo RWY TDZ zoną, ir 100% RWY žiburių šviesos intensyvumą.
EYVI, EYKA, EYPA ir EYSA vietiniuose pranešimuose nurodomas RVR yra 1 minutės RVR vidurkio dydis, apskaičiuotas naudojant MOR visose matavimo vietose prie RWY ir RWY žiburių šviesos intensyvumą:
EYPA vietiniuose pranešimuose nurodomas RVR yra 1 minutės RVR vidurkis, apskaičiuotas naudojant MOR abiejose matavimo vietose prie RWY ir 100% RWY žiburių šviesos intensyvumą.
ATS tarnybų tikruoju laiku veikiančiuose orų monitoriuose rodomi RVR matavimo duomenys (1 minutės vidurkis) visose jų matavimo vietose prie RWY.
Esamieji orai. Esamieji orai stebimi naudojant transmisometruose įmontuotus esamųjų orų jutiklius, perkūnijos jutiklį ir papildomai nustatomi stebėtojo.
Esamieji orai pranešimuose nurodomi pagal ICAO 3 Priedo ir Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2017/373 reikalavimus.
Debesuotumas. Visuose aerodromuose naudojami lazeriniai debesomačiai nustatyti debesų pado aukščiui ir debesuotumui ar vertikaliajam matomumui tais atvejais, kai dangus užstotas oro drumsties ir debesų padas nenustatomas.
Debesomačiai įrengti prie ILS MM abiejuose RWY galuose. Debesų pado aukštis ar vertikalusis matomumas pranešimuose nurodomas pėdomis virš aerodromo aukščio. Debesų pado aukštis METAR ir SPECIAL pranešimuose nurodomas 100 pėdų žingsniais iki 10000 pėdų. Debesų pado aukščio ir debesuotumo skaičiavimams naudojamas ICAO rekomenduojamas algoritmas.
EYVI, EYKA ir EYPA vietiniuose pranešimuose debesų padas nurodomas 50 pėdų žingsniais iki 300 pėdų (įskaitant) ir 100 pėdų žingsniais nuo 300 pėdų iki 10000 pėdų, o vertikalusis matomumas – 50 pėdų žingsniais iki 300 pėdų (įskaitant) ir 100 pėdų žingsniais nuo 300 pėdų iki 2000 pėdų. EYSA vietiniuose pranešimuose debesų padas nurodomas 100 pėdų žingsniais iki 10000 pėdų, o vertikalusis matomumas – 100 pėdų žingsniais iki 2000 pėdų. Vietiniuose pranešimuose nurodomi tik operatyvinės svarbos debesys (debesys, kurių pado aukštis žemiau 5000 pėdų bei kamuoliniai lietaus ar bokštiniai kamuoliniai bet kokiame aukštyje). Debesų tipą, kai to reikia, nustato ir nurodo pranešimuose (išskyrus visiškai automatinius) stebėtojas. EYKA ir EYPA automatiniuose pranešimuose debesų tipas nurodomas kaip „nenustatomas“, naudojant kodą ///. EYSA automatiniuose pranešimuose debesų tipas nenurodomas kaip „nenustatomas“.
ATS tarnybų tikruoju laiku veikiančiuose orų monitoriuose rodomi debesų pado aukščio, debesuotumo ir debesų tipo duomenys abiejose jų matavimo vietose RWY galuose. EYVI aerodromo ATS tarnybų orų monitoriuose papildomai rodomi debesų pado aukščio matavimo momentiniai (kas 30 sekundžių) duomenys.
Oro temperatūra ir rasos taško temperatūra. Oro temperatūra ir drėgnumas (iš kurio apskaičiuojama rasos taško temperatūra) EYKA aerodrome matuojama apsaugotais nuo saulės spindulių jutikliais, įrengtais meteorologinėje aikštelėje 2 M aukštyje virš žemės paviršiaus, o EYVI, EYPA ir EYSA aerodromuose – jutikliais, įrengtais ant vėjo jutiklių stiebo abiejuose RWY galuose. Visi matuojami duomenys atnaujinami kas 60 sekundžių. ATS tarnybų tikruoju laiku veikiančiuose orų monitoriuose rodomi oro temperatūros ir rasos taško temperatūros duomenys.
Atmosferos slėgis. QNH ir QFE reikšmėms apskaičiuoti naudojami pagrindinių ir rezervinių skaitmeninių aviacinių barometrų matuojami duomenys. Visi matuojami duomenys atnaujinami kas 60 sekundžių. Visuose pranešimuose nurodoma QNH reikšmė sveikaisiais hektopaskaliais. ATS tarnybų tikruoju laiku veikiančiuose orų monitoriuose rodomos QNH ir QFE reikšmė hektopaskaliais. EYVI, EYKA ir EYPA ATS tarnybų orų monitoriuose papildomai rodomos QNH ir QFE reikšmė gyvsidabrio stulpelio coliais ir milimetrais. EYSA ATS tarnybų orų monitoriuose papildomai rodomos QNH ir QFE reikšmė gyvsidabrio stulpelio milimetrais.
Papildoma informacija. METAR ir SPECIAL pranešimuose nurodoma informacija apie vėjo poslinkį, parengta remiantis orlaivių įgulų pranešimais. Vietiniuose pranešimuose (išskyrus automatinius) stebėtojas nurodo informaciją apie vėjo poslinkį išilgai kilimo ar artėjimo tūpti trajektorijos bei kitą informaciją, gautą iš orlaivių įgulų per ATS padalinius (įskaitant smarkią ir vidutinę blašką ar apledėjimą).
EYSA aerodrome abiejuose RWY galuose RWY paviršiaus būklės jutikliais matuojama RWY paviršiaus temperatūra, vandens sluoksnio storis ir jo užšalimo temperatūra.
Įgulos nariai ir/arba kiti, susiję su skrydžiais darbuotojai EYVI, EYKA, EYPA ir EYSA aerodromuose konsultuojami telefonu iš Prognozių ir perspėjimų skyriaus (aviacija). Skrydžio dokumentai teikiami tarptautiniams ir, jei reikia, vidaus skrydžiams.
Skrydžio dokumentus sudaro: ypatingųjų orų reiškinių žemėlapiai, aukštuminio vėjo ir aukštuminės oro temperatūros žemėlapiai bei išskridimo, paskirties, atsarginių aerodromų paskutiniai galiojantys METAR/SPECI pranešimai ir TAF prognozės; paskutinė galiojanti SIGMET informacija skrydžio maršrute ir žemųjų lygių skrydžiams skirta AIRMET informacija.
EYVI, EYKA, EYPA, EYSA prašymu rReikiami skrydžio dokumentai gali būti siunčiami faksu arba elektroniniu paštu iš Prognozių ir perspėjimų skyriaus (aviacija).
Bendrosios aviacijos (IFR ir VFR) žemųjų skrydžių lygių prognozės rengiamos SIGWX žemėlapių forma, jose pateikiama informacija žemiau FL100 Vilniaus FIR ir toliau Europoje.
Žemųjų skrydžių lygių SIGWX prognozės sudaromos kas 6 valandas šviesiuoju paros metu ir perduodamos ne vėliau kaip 1 valanda iki jų galiojimo pradžios. SIGWX žemėlapiai išleidžiami 0200 UTC – fiksuotam prognozės laikui – 0600 UTC, 0800 UTC - fiksuotam prognozės laikui 1200 UTC ir 1400 UTC - fiksuotam prognozės laikui – 1800 UTC. Žemėlapiai galioja laikotarpiu nuo 3 valandų prieš fiksuotąjį laiką ir iki 3 valandų po jo. Juose nurodoma slėgio centrų ir priežeminių atmosferos frontų padėtis, jų judėjimo kryptis ir greitis, ypatingųjų orų reiškinių zonų ribos, nulinės izotermos aukštis. Aukščių nuorodos SIGWX prognozėse pateikiamos hektopėdomis virš žemės lygio (AGL). Prireikus Žemųjų skrydžių lygių SIGWX prognozių galiojimo metu išleidžiama Vilniaus FIR AIRMET informacija ir sudaromos SIGWX prognozių pataisos (AMD ir COR).
Žemųjų skrydžių lygių SIGWX prognozės platinamos pagal susitarimą su vartotojais ir yra prieinamos visuose Lietuvos aerodromuose.
Vilniaus aerodromo žiniavietėje galima gauti meteorologinių palydovų teikiamus vaizdus, apimančius Europos regioną. Vilniaus aerodromo žiniavietėje taip pat galima gauti dviejų meteorologinių Doplerio tipo radiolokatorių, įrengtų Laukuvoje (Vakarų Lietuvoje) ir Trakų Vokėje (netoli nuo Vilniaus aerodromo), vaizdus.
Aviacijos sporto ar pramogų mėgėjai (sklandytojai, karšto oro balionų pilotai ir pan.), norėdami gauti tam tikrą specifinę meteorologinę informaciją, turi kreiptis į LHMT ir susitarti dėl informacijos gavimo sąlygų.
Jei skrydis atidėtas, paankstintas ar atšauktas, naudotojas ar įgulos narys kiek galėdamas ankščiau turi informuoti Prognozių ir perspėjimų skyrių (aviacija).
Skrisdamos per Vilniaus FIR/UIR, orlaivių įgulos kaip galima greičiau atitinkamam ATS padaliniui praneša apie bet kuriuo skrydžio tarpsniu atliktus stebėjimus:
Stebėjimai, apie kuriuos nebuvo galima pranešti skrydžio metu, pranešami kaip galima greičiau jau atvykus.
Stebėjimų duomenis iš orlaivių ATS padalinys visada perduoda Prognozių ir perspėjimų skyriui (aviacija).
Nėra.
MWO pavadinimas Vietos indeksas | Valandos | FIR arba CTA | SIGMET rūšis ir galiojimo laikas | Specialiosios procedūros | ATS tarnyba | Papildoma informacija |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Prognozių ir perspėjimų skyrius (aviacija) EYVI | H24 | Vilnius FIR | SIGMET - neviršija 4 HR, VA SIGMET- neviršija 6 HR | NIL | Vilnius ACC/APP | NIL |
AIRMET - neviršija 4 HR |
Prognozių ir perspėjimų skyrius (aviacija) vykdoMeteorologinio stebėjimo biuro (MWO) funkcijas.
Prognozių ir perspėjimų skyrius (aviacija) rengia Vilniaus FIR SIGMET informaciją apie esamus ir/arba prognozuojamus šiuos ypatinguosius meteorologinius reiškinius:
SIGMET eilės numerį sudaro trys ženklai – viena raidė ir du skaitmenys. Skaitmuo nurodo SIGMET informacijos kiekį, išleistą FIR nuo einamosios dienos 0001 UTC, o raidė – reiškinį, dėl kurio išleidžiamas SIGMET pranešimas. SIGMET informacijos galiojimo laikotarpis neviršija keturių valandų. SIGMET pranešimai Vilniaus FIR apie vulkaninių pelenų (VA) debesį grindžiami konsultacine informacija, teikiama iš Vulkaninių pelenų konsultacinių centrų (VAAC) Londone arba Tulūzoje. Išleidžiamų pranešimų apie VA Vilniaus FIR galiojimo laikotarpis didinamas iki šešių valandų. SIGMET informacija siunčiama į tarptautinius meteorologinių duomenų bankus.
Prognozių ir perspėjimų skyrius (aviacija) savo ir kaimyninių MWO SIGMET informaciją perduoda ACC ir ATC.
AIRMET informacija išleidžiama skrydžiams žemiau FL100 ir rengiama atviru santrumpų tekstu anglų kalba, jei faktiniai ir/ arba numatomi orų reiškiniai (nurodyti ICAO 3 priedo, II dalies, 6 priedėlio 2.1.4 punkte), galintys turėti įtakos žemųjų lygių skrydžių saugai, kurie nebuvo įtraukti į Žemųjų skrydžių lygių SIGWX prognozės žemėlapį. AIRMET informacija siunčiama į tarptautinius meteorologinių duomenų bankus ir ATC bei ACC.
Orlaivių įgulų pranešimai apie vėjo poslinkį įtraukiami į METAR ir SPECIAL pranešimus (išskyrus automatinius).
Aerodromų perspėjimus EYVI, EYKA, EYPA ir EYSA aerodromams rengia Prognozių ir perspėjimų skyrius (aviacija). Perspėjimuose pateikiama informacija apie meteorologines sąlygas, kurios gali neigiamai veikti stovėjimo aikštelėse esančius orlaivius, aerodromo įrengimus, ar turi reikšmės RWY valymo darbams atlikti. Perspėjimai rengiami, kai yra arba numatomi vienas ar keli iš šių reiškinių:
EYVI, EYKA, EYPA:
EYSA:
Aerodromo perspėjimų tekstas rengiamas anglų kalba, naudojant skaitines reikšmes, ir platinami pagal tarnybų sąveikos technologijas. Aerodromo perspėjimų galiojimo laikas yra ne ilgesnis kaip 4 valandos.
Perspėjimai apie vėjo poslinkį EYVI aerodrome grindžiami orlaivių įgulų pranešimais, gautais per ATS tarnybas. Jie rengiami naudojant ICAO 3 Priedo ir Komisijos įgyvendinimo reglamento 2017/373 patvirtintas santrumpas ir skaitines reikšmes bei platinami pagal tarnybų sąveikos technologijas. Vėjo poslinkio perspėjimų galiojimo laikas yra ne ilgesnis kaip 1 valanda. Papildomai informacija apie vėjo poslinkį, gauta iš ATS tarnybų, įtraukiama į METAR ir/arba SPECIAL pranešimus.
Aerodromo ir vėjo poslinkio perspėjimai laikomi atšauktais automatiškai, pasibaigus jų galiojimo laikui. Jei meteorologinis reiškinys išlieka toliau, išleidžiamas naujas perspėjimas su kitu eilės numeriu ir tolesniam galiojimo laikotarpiui. Perspėjimų numeracija pradedama kiekvieną parą 0001 UTC laiku atskirai kiekvienam aerodromui.
Automatinės aerodromo informacijos sistemos (ATIS) paskirtis – teikti informaciją apie aerodrome esančias sąlygas atskrendantiems į aerodromą ir išskrendantiems iš jo orlaiviams. ATIS pranešime yra visa pilotui reikalinga informacija, jam galutinai apsisprendžiant artėti tūpti ir tūpti bei apsisprendžiant kilti.
ATIS dekoduojamuose MET REPORT AUTO pranešimuose bus praleista ir neskaitoma lauko CLOUD TYPE reikšmė NOT AVBL.
Meteorologinės informacijos teikimo aerodromuose detalės yra pateiktos konkretaus aerodromo AD 2 dalyje.
Santrumpos, naudojamos skrydžio dokumentuose, žemėlapiuose ir konsultacijose, yra pateiktos konkretaus aerodromo AD 2.11 lentelėje.
Žemėlapiai | |||
S | – Priežeminis (einamasis žemėlapis) | T | – Tropopauzės žemėlapis |
U | – Aukštuminio vėjo ir oro temperatūros (einamasis žemėlapis) | SWH | – Aukštojo lygio ypatingųjų orų reiškinių (žemėlapis) |
P | – Prognostinis aukštuminio vėjo ir oro temperatūros žemėlapis | SWM | – Viduriniojo lygio ypatingųjų reiškinių (žemėlapis) |
W | – Ypatingųjų orų reiškinių žemėlapis | SWL | – Žemojo lygio ypatingųjų reiškinių (žemėlapis) |
Priešskrydinė informacija ir konsultacijos | Skrydžio dokumentacijos rūšis | ||
P | – Asmeninė konsultacija | C | – Žemėlapiai |
T | – Telefonas | CR | – Profilis |
TV | – Vidinė televizija | PL | – Atviri santrumpų tekstai |
D | – Savitarnos žiniavietės displėjus |