ENR 1  BENDROSIOS TAISYKLĖS IR PROCEDŪROS

ENR 1.1   BENDROSIOS TAISYKLĖS

Nuo 2014 m. sausio 1 d. taikomas Komisijos reglamentas (ES) Nr. 923/2012. Bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų yra patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. gruodžio 4 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl 2012 m. rugsėjo 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 923/2012, kuriuo nustatomos bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų ir iš dalies keičiami Įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 1035/2011 ir reglamentai: (EB) Nr. 1265/2007, (EB) Nr. 1794/2006, (EB) Nr. 730/2006, (EB) Nr. 1033/2006 ir (ES) Nr. 255/2010, nuostatų įgyvendinimo“.

1   KARŠTO ORO BALIONAI

Visi skrydžiai karšto oro balionais turi būti vykdomi vadovaujantis 2018 m. kovo 13 d. Komisijos reglamento (ES) 2018/395, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomos išsamios skrydžių oro balionais vykdymo taisyklės, nuostatomis.

Visi skrydžiai karšto oro balionais Lietuvos Respublikos aerodromų skrydžių valdymo zonose, turi būti vykdomi vadovaujantis VĮ ,,Oro navigacija‘‘ generalinio direktoriaus patvirtintu Karšto oro balionų skrydžių Lietuvos Respublikos aerodromų skrydžių valdymo zonose vykdymo tvarkos aprašu.

2   BEPILOČIAI ORLAIVIAI

Bepiločių orlaivių skrydžiai vykdomi vadovaujantis 2019 m. gegužės 4 d. Komisijos Įgyvendinimo Reglamento (ES) 2019/947 Dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir tvarkos nuostatomis.

3   KOMISIJOS ĮGYVENDINIMO REGLAMENTO (ES) Nr. 923/2012 SERA.3401 d) REIKALAVIMO TAIKYMAS

Pagal Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 923/2012 priedo Skrydžių taisyklių SERA.3401 d) reikalavimus tikslų laiką prieš orlaiviui pradedant riedėti kilimui, Oro eismo paslaugų padaliniai nurodo, jei to paprašo pilotas (CAA direktoriaus 2015 m. lapkričio 2 d. raštas Nr. 12R-2207).

4   AKROBATINAI SKRYDŽIAI

Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas virš vandens ar žemės (aerodromo) paviršiaus, o skrydžio parametrai turi būti tokie, kad liktų atitinkama saugaus aukščio ir atstumo iki kliūčių atsarga. Akrobatinis skrydis valdomoje oro erdvėje galimas tik orlaiviu su veikiančiu radiolokaciniu atsakikliu ir gavus skrydžių vadovo leidimą vykdyti tokį skrydį bei laikantis visų jo nurodymų. Akrobatinį skrydį vykdančio orlaivio vadas yra atsakingas už skrydžių saugą ir orlaivių skirstymą su kitais, toje pačioje oro erdvės dalyje vykdančiais akrobatinius skrydžius, orlaiviais bei kliūtimis ant žemės ir ore.

Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas vadovaujantis CAA direktoriaus 2016 m. spalio 25 d įsakymu Nr. 4R-208 patvirtintomis lėktuvų akrobatinių skrydžių vykdymo taisyklėmis, taip pat turi būti laikomasi Europos Komisijos 2012 m. spalio 5 d. reglamento (ES) Nr. 965/2012 nuostatų, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomi su orlaivių naudojimu skrydžiams susiję techniniai reikalavimai ir administracinės procedūros.

5   SKRYDŽIŲ VALDYMO PASLAUGOS

5.1   SERA.8035 Ryšys

Veiksmai abipusio oro ir žemės ryšio gedimo atveju

Kai tik sužinoma, kad įvyko abipusio oro ir žemės ryšio gedimas, skrydžių valdymo padalinys turi palaikyti nustatytą atstumą tarp orlaivio, kuriame įvyko ryšio gedimas, ir kito orlaivio, remiantis prielaida, kad orlaivis skris pagal 5.1.1 arba 5.1.2 punkto nuostatas.

5.1.1  Vizualiosios meteorologinės sąlygos (VMC)

Išskyrus atvejus, kai taikomos 5.1.2 a) punkto nuostatos, jeigu, vykdant valdomąjį skrydį pagal VMC, sugenda ryšys, būtina:

  1. nustatyti atsakiklio kodą 7600;
  2. tęsti skrydį pagal VMC;
  3. tūpti artimiausiame tinkamame aerodrome;
  4. operatyviausiomis priemonėmis atskridimo laiką pranešti atitinkamai skrydžių valdymo tarnybai.
5.1.2  Meteorologinės sąlygos pagal prietaisus (IMC)

Jeigu, vykdant valdomąjį IFR skrydį pagal IMC, arba kai neįmanoma tęsti skrydžio pagal 5.1.1 punkto nuostatas, sugenda ryšys, būtina:

  1. nustatyti atsakiklio kodą 7600;
  2. 7 minutes palaikyti paskutinį paskirtąjį greitį ir skrydžio lygį arba minimalų absoliutųjį skrydžio aukštį, jeigu minimalus absoliutusis skrydžio aukštis didesnis už paskutinį paskirtąjį skrydžio lygį. 7 minutės skaičiuojamos:
    1. tuo atveju, kai skrendama maršrutu, kuriame nėra privalomų pranešimo taškų, arba jeigu buvo gauti nurodymai nepranešinėti buvimo vietos:
      1. nuo to momento, kai pasiekiamas paskutinis paskirtasis skrydžio lygis arba minimalus absoliutusis skrydžio aukštis, arba
      2. nuo to momento, kai nustatomas atsakiklio kodas 7600,

      atsižvelgiant į tai, kas įvyko vėliau;

    2. tuo atveju, kai skrendama maršrutu, kuriame yra privalomi pranešimo taškai, ir nebuvo gauta nurodymų nepranešinėti buvimo vietos:
      1. nuo to momento, kai pasiekiamas paskutinis paskirtasis skrydžio lygis arba minimalus absoliutusis skrydžio aukštis, arba
      2. nuo prieš tai pranešto privalomo pranešimo taško, arba
      3. nuo to laiko, kai nebuvo gautas pranešimas virš privalomo pranešimo taško,
      atsižvelgiant į tai, kas įvyko vėliau;
      Pastaba.7 minučių laiko tarpas turėtų leisti imtis reikiamų skrydžių valdymo ir koordinavimo priemonių.
  3. po to pakoreguoti skrydžio lygį ir greitį pagal pateiktą skrydžio planą;
    Pastaba.Kai dėl skrydžio lygio ir greičio pakeitimų, pateiktasis skrydžio planas, kurį pilotas arba paskirtasis atstovas pateikia ATS padaliniui, bus taikomas be tolesnių pakeitimų.
  4. jeigu buvo nukreiptas radiolokatoriaus arba skrido paraleliai pagal RNAV be specialaus apribojimo, toliau skristi kuo tiesiau, siekiant į turimo skrydžio plano maršrutą sugrįžti ne vėliau negu iki to laiko, kai pasiekiamas kitas pagrindinis taškas, atsižvelgiant į taikomą minimalų absoliutųjį skrydžio aukštį;
    Pastaba.Kai dėl maršruto arba tūpimo atskridimo aerodrome laiko, bus taikomas turimas skrydžio planas, tai yra skrydžio planas su pakeitimais, jeigu jiems buvo gautas leidimas.
  5. toliau skristi turimo skrydžio plano maršrutu į paskirties aerodromo navigacijos priemonę ir, jeigu reikalaujama vykdyti 5.1.2 f) punktą, laukti virš šios navigacijos priemonės tol, kol nebus pradėta žemėti;
  6. pradėti žemėti nuo navigacijos priemonės pagal 5.1.2 e) punktą paskutiniu gautu ir patvirtintu artėjimo tūpti numatytuoju laiku arba kuo artimesniu šiam momentui laiku arba, jeigu artėjimo tūpti numatytasis laikas nėra gautas ir patvirtintas, apskaičiuotuoju atskridimo laiku arba kuo artimesniu šiam momentui laiku pagal turimąjį skrydžio planą;
  7. užbaigti tūpimo pagal prietaisus procedūrą, kaip nurodyta paskirtai navigacijos priemonei ir
  8. nutūpti, jei įmanoma, per trisdešimt minučių nuo apskaičiuotojo atskridimo laiko, kaip nurodyta 5.1.2 f) punkte, arba nuo paskutinio patvirtinto artėjimo tūpti numatytojo laiko, atsižvelgiant į tai, kas vyksta vėliau.
Pastaba.Pilotams primenama, kad orlaiviai gali būti ne antrinio stebėjimo radiolokatoriaus zonoje.

6   LANKSTUS ORO ERDVĖS NAUDOJIMAS

6.1   Įžanga

Lietuvos Respublikos oro erdvė yra naudojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos Oro erdvės organizavimo taisyklių, patvirtintų 2004 m. kovo 17d. Vyriausybės nutarimu Nr. 285 nuostatomis ir Komisijos reglamento (EB) Nr. 2150/2005, kuriuo nustatomos lankstaus oro erdvės naudojimo bendros taisyklės, paremtos Lankstaus oro erdvės naudojimo (FUA) koncepcija.

FUA koncepcijos pagrindas yra tai, kad oro erdvė neturėtų būti planuojama kaip civilinė ar karinė, bet turėtų būti laikoma kontinuumu ir lanksčiai naudojama kiekvieną dieną. Taigi bet koks oro erdvės atskyrimas turėtų būti tik laikino pobūdžio.

FUA koncepcija remiasi trijų lygmenų oro erdvės valdymu (ASM):

  • strateginis ASM – 1 lygmuo;
  • taktiką parengiantis ASM – 2 lygmuo;
  • taktinis ASM – 3 lygmuo.

Trys oro erdvės vadybos lygiai atitinka sportinės/karinės veiklos derinimo su oro eismo vadyba užduotis. Lygiai yra tiesiogiai tarpusavyje susiję ir daro poveikį vienas kitam.

6.2   Oro erdvės vadyba (ASM) Lietuvos Respublikoje

Vadovaujantis Aviacijos įstatymu, Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklėmis, atitinkamų lygių oro erdvės vadybą vykdo Susisiekimo ministerija, ginkluotųjų pajėgų vadas, Lietuvos transporto saugos agentūra ir Valstybės įmonė „Oro navigacija“.

Valstybės įmonė „Oro navigacija“ atlieka konkrečius ASM ir FUA uždavinius 1-ame ir 3-čiame lygmenyse (žr. 6.3 ir 6.5) paskirtas oro eismo vadybos skyrius (OEV/angl. – AMC) atsako už funkcijų vykdymą 2-ame lygmenyje (žr. 6.4).

6.3   Strateginis oro erdvės valdymas (1 lygmuo)

Nacionalinė oro erdvės koordinavimo darbo grupė atstovauja strateginiam oro erdvės valdymui (1 lygmuo).

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklėmis:

  1. Draudžiamosios, ribojamosios ir pavojingosios zonos nustatytos 2004 m. birželio 16 d. susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-353.
  2. Karinėms pratyboms, aviacijos šventėms, varžyboms laikinai išskirtas zonas (TSA), specialiąsias sklandymo zonas (SGZ), rezervuojamąją oro erdvę (TESA) nustato valstybės įmonės „Oro navigacija“ generalinis direktorius OEV skyriaus teikimu.

OEV skyriaus pagrindinė veikla, vykdoma ASM 1 lygmenyje:

  1. dalyvauja draudžiamų, ribojamų ir pavojingų zonų nustatymo projektų rengimo procese;
  2. rengia rezervuojamosios oro erdvės, laikinai išskirtų zonų ir specialiųjų sklandymo zonų nustatymo projektus;
  3. rengia atitinkamų oro erdvės naudojimo susitarimų projektus.

Kontaktinė informacija:

Valstybės įmonė „Oro navigacija“
OEV skyrius (AMC)
Balio Karvelio g. 25
02184 Vilnius, Lietuva

Tel.: +370 706 94 512, +370 706 94 580, +370 706 94 581 (1 lygmuo)
+370 706 94 583 (2 ir 3 lygmuo)

El. p. amc@ans.lt

Darbo laikas:
Pirmadieniais - ketvirtadieniais 0530-1415 (0430-1315) UTC;
Penktadieniais ir švenčių išvakarėse 0530-1215 (0430-1215) UTC, išskyrus šeštadienius, sekmadienius ir šventes.

6.4   Taktiką parengiantis oro erdvės valdymas (2 lygmuo)

OEV (AMC), kaip bendras civilinis ir karinis vienetas, Lietuvoje atlieka prieštaktinį ASM. OEV vykdo kasdienį oro erdvės valdymą ir laikiną erdvės paskirstymą pagal oro erdvės struktūrą, taisykles ir procedūras, kaip nustatyta atskiruose susitarimuose su oro erdvės naudotojais.

OEV skyrius (AMC) atlieka šias užduotis:

  1. renka ir analizuoja paraiškas/pranešimus oro erdvės aktyvavimui, kurios priklauso AMC vadybai (AMC valdomos zonos). Paraiškos/pranešimai turi būti pateikiami OEV skyriui iki 09.00 (08.00) UTC. Jeigu veikla numatoma vykdyti kitos savaitės pirmą darbo dieną, paraiškos/pranešimai teikiami paskutinę einamosios savaitės darbo dieną;
  2. prireikus, derina veiklos laiką ir apimtį;
  3. skirsto ir išduoda leidimus veiklai laikinai išskirtose zonose ir specialiose sklandymo zonose;
  4. perduoda valstybės įmonės „Oro navigacija“ oro navigacijos informacijos skyriui visą susijusią informaciją, būtiną atitinkamų NOTAM išleidimui;
  5. paskelbia Oro erdvės naudojimo planą (AUP) prieš dieną iki planuojamos veiklos, iki 1400 UTC;
  6. renka ir analizuoja anksčiau paskirtų AMC valdomų sričių atšaukimus, jei jų poreikį nutraukia atitinkami vartotojai;
  7. paskelbia UUP ir NUP laikotarpiu nuo 0630 UTC iki 1200 UTC planuojamos veiklos dieną, jei reikia keisti oro erdvės paskirstymą;
    Pastaba.AMC renka oro erdvės prašymus iš patvirtintų užsakovų (Approved Agencies (AAs)) ir skelbia oro erdvės paskirstymą Oro erdvės naudojimo plane (AUP) (D-1). Pakeitimus AMC ir Vilniaus ACC (AMC ne darbo valandomis) pateikia Atnaujintuose oro erdvės naudojimo planuose (Updated Airspace Use Plans (UUPs) (D-1 ir D-0). AUP/UUP sudaryti iš AMC valdomų zonų (Manageable Areas (AMA)), pvz., TSA, TESA, Ribojamos ir Pavojingos zonos. Eurokontrolė konsoliduoja nacionalinius AUP/UUP ir skelbia juos kaip Europos AUP/UUP (EAUP/EUUP) NOP portale (Network Operations Portal).
  8. rengia ir skelbia Oro erdvės apribojimo biuletenius (NUP), kuriame nurodyti visi oro erdvės apribojimai (AUP ir vietinės reikšmės zonos žemiau FL095 – TSA, TESA, SGZ, D ir R zonos). NUP publikuojamas VĮ „Oro navigacija“ svetainėje www.ans.lt.
6.5   Taktinis oro erdvės valdymas (3 lygmuo)

Prieš pradėdami planuojamą veiklą iš anksto užsakytose zonose, naudotojai privalo susiderinti tikslų pradžios laiką, atidėjimą, atšaukimą su atitinkamu skrydžių valdymo padaliniu, kuris realiu laiku koordinuoja atitinkamą veiklą.

Naudotojai privalo informuoti skrydžių valdymo padalinį apie veiklos pabaigą.

Zonų, paskelbtų AUP/UUP/NUP, aktyvavimo laikas gali būti tik sutrumpintas, vertikalios oro erdvės elementų ribos tik sumažintos planuojamos veiklos ribose, arba veikla atšaukta.

Ženklius veiklos pokyčius rezervuojamoje oro erdvėje, laikinai išskirtose zonose ir specialiose sklandymo zonose atitinkamas skrydžių valdymo padalinys derina kartu su AMC (jo darbo laiku).