Nuo 2014 m. sausio 1 d. taikomas Komisijos reglamentas (ES) Nr. 923/2012. Bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų yra patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. gruodžio 4 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl 2012 m. rugsėjo 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 923/2012, kuriuo nustatomos bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų ir iš dalies keičiami Įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 1035/2011 ir reglamentai: (EB) Nr. 1265/2007, (EB) Nr. 1794/2006, (EB) Nr. 730/2006, (EB) Nr. 1033/2006 ir (ES) Nr. 255/2010, nuostatų įgyvendinimo“.
Visi skrydžiai karšto oro balionais turi būti vykdomi vadovaujantis 2018 m. kovo 13 d. Komisijos reglamento (ES) 2018/395, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomos išsamios skrydžių oro balionais vykdymo taisyklės, nuostatomis.
Visi skrydžiai karšto oro balionais Lietuvos Respublikos aerodromų skrydžių valdymo zonose, turi būti vykdomi vadovaujantis VĮ ,,Oro navigacija‘‘ generalinio direktoriaus patvirtintu Karšto oro balionų skrydžių Lietuvos Respublikos aerodromų skrydžių valdymo zonose vykdymo tvarkos aprašu.
Bepiločių orlaivių skrydžiai vykdomi vadovaujantis 2019 m. gegužės 4 d. Komisijos Įgyvendinimo Reglamento (ES) 2019/947 Dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir tvarkos nuostatomis.
Pagal Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 923/2012 priedo Skrydžių taisyklių SERA.3401 d) reikalavimus tikslų laiką prieš orlaiviui pradedant riedėti kilimui, Oro eismo paslaugų padaliniai nurodo, jei to paprašo pilotas (CAA direktoriaus 2015 m. lapkričio 2 d. raštas Nr. 12R-2207).
Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas virš vandens ar žemės (aerodromo) paviršiaus, o skrydžio parametrai turi būti tokie, kad liktų atitinkama saugaus aukščio ir atstumo iki kliūčių atsarga. Akrobatinis skrydis valdomoje oro erdvėje galimas tik orlaiviu su veikiančiu radiolokaciniu atsakikliu ir gavus skrydžių vadovo leidimą vykdyti tokį skrydį bei laikantis visų jo nurodymų. Akrobatinį skrydį vykdančio orlaivio vadas yra atsakingas už skrydžių saugą ir orlaivių skirstymą su kitais, toje pačioje oro erdvės dalyje vykdančiais akrobatinius skrydžius, orlaiviais bei kliūtimis ant žemės ir ore.
Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas vadovaujantis CAA direktoriaus 2016 m. spalio 25 d įsakymu Nr. 4R-208 patvirtintomis lėktuvų akrobatinių skrydžių vykdymo taisyklėmis, taip pat turi būti laikomasi Europos Komisijos 2012 m. spalio 5 d. reglamento (ES) Nr. 965/2012 nuostatų, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomi su orlaivių naudojimu skrydžiams susiję techniniai reikalavimai ir administracinės procedūros.
Veiksmai abipusio oro ir žemės ryšio gedimo atveju
Kai tik sužinoma, kad įvyko abipusio oro ir žemės ryšio gedimas, skrydžių valdymo padalinys turi palaikyti nustatytą atstumą tarp orlaivio, kuriame įvyko ryšio gedimas, ir kito orlaivio, remiantis prielaida, kad orlaivis skris pagal 5.1.1 arba 5.1.2 punkto nuostatas.
Išskyrus atvejus, kai taikomos 5.1.2 a) punkto nuostatos, jeigu, vykdant valdomąjį skrydį pagal VMC, sugenda ryšys, būtina:
Jeigu, vykdant valdomąjį IFR skrydį pagal IMC, arba kai neįmanoma tęsti skrydžio pagal 5.1.1 punkto nuostatas, sugenda ryšys, būtina:
atsižvelgiant į tai, kas įvyko vėliau;
Pastaba. | 7 minučių laiko tarpas turėtų leisti imtis reikiamų skrydžių valdymo ir koordinavimo priemonių. |
Pastaba. | Kai dėl skrydžio lygio ir greičio pakeitimų, pateiktasis skrydžio planas, kurį pilotas arba paskirtasis atstovas pateikia ATS padaliniui, bus taikomas be tolesnių pakeitimų. |
Pastaba. | Kai dėl maršruto arba tūpimo atskridimo aerodrome laiko, bus taikomas turimas skrydžio planas, tai yra skrydžio planas su pakeitimais, jeigu jiems buvo gautas leidimas. |
Pastaba. | Pilotams primenama, kad orlaiviai gali būti ne antrinio stebėjimo radiolokatoriaus zonoje. |
Lietuvos Respublikos oro erdvė yra naudojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos Oro erdvės organizavimo taisyklių, patvirtintų 2004 m. kovo 17d. Vyriausybės nutarimu Nr. 285 nuostatomis ir Komisijos reglamento (EB) Nr. 2150/2005, kuriuo nustatomos lankstaus oro erdvės naudojimo bendros taisyklės, paremtos Lankstaus oro erdvės naudojimo (FUA) koncepcija.
FUA koncepcijos pagrindas yra tai, kad oro erdvė neturėtų būti planuojama kaip civilinė ar karinė, bet turėtų būti laikoma kontinuumu ir lanksčiai naudojama kiekvieną dieną. Taigi bet koks oro erdvės atskyrimas turėtų būti tik laikino pobūdžio.
FUA koncepcija remiasi trijų lygmenų oro erdvės valdymu (ASM):
Trys oro erdvės vadybos lygiai atitinka sportinės/karinės veiklos derinimo su oro eismo vadyba užduotis. Lygiai yra tiesiogiai tarpusavyje susiję ir daro poveikį vienas kitam.
Vadovaujantis Aviacijos įstatymu, Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklėmis, atitinkamų lygių oro erdvės vadybą vykdo Susisiekimo ministerija, ginkluotųjų pajėgų vadas, Lietuvos transporto saugos agentūra ir Valstybės įmonė „Oro navigacija“.
Valstybės įmonė „Oro navigacija“ atlieka konkrečius ASM ir FUA uždavinius 1-ame ir 3-čiame lygmenyse (žr. 6.3 ir 6.5) paskirtas oro eismo vadybos skyrius (OEV/angl. – AMC) atsako už funkcijų vykdymą 2-ame lygmenyje (žr. 6.4).
Nacionalinė oro erdvės koordinavimo darbo grupė atstovauja strateginiam oro erdvės valdymui (1 lygmuo).
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklėmis:
OEV skyriaus pagrindinė veikla, vykdoma ASM 1 lygmenyje:
Kontaktinė informacija:
Valstybės įmonė „Oro navigacija“
OEV skyrius (AMC)
Balio Karvelio g. 25
02184 Vilnius, Lietuva
Tel.: +370 706 94 512, +370 706 94 580, +370 706 94 581 (1 lygmuo)
+370 706 94 583 (2 ir 3 lygmuo)
Darbo laikas:
Pirmadieniais - ketvirtadieniais 0530-1415 (0430-1315) UTC;
Penktadieniais ir švenčių išvakarėse 0530-1215 (0430-1215) UTC, išskyrus šeštadienius, sekmadienius ir šventes.
OEV (AMC), kaip bendras civilinis ir karinis vienetas, Lietuvoje atlieka prieštaktinį ASM. OEV vykdo kasdienį oro erdvės valdymą ir laikiną erdvės paskirstymą pagal oro erdvės struktūrą, taisykles ir procedūras, kaip nustatyta atskiruose susitarimuose su oro erdvės naudotojais.
OEV skyrius (AMC) atlieka šias užduotis:
Pastaba. | AMC renka oro erdvės prašymus iš patvirtintų užsakovų (Approved Agencies (AAs)) ir skelbia oro erdvės paskirstymą Oro erdvės naudojimo plane (AUP) (D-1). Pakeitimus AMC ir Vilniaus ACC (AMC ne darbo valandomis) pateikia Atnaujintuose oro erdvės naudojimo planuose (Updated Airspace Use Plans (UUPs) (D-1 ir D-0). AUP/UUP sudaryti iš AMC valdomų zonų (Manageable Areas (AMA)), pvz., TSA, TESA, Ribojamos ir Pavojingos zonos. Eurokontrolė konsoliduoja nacionalinius AUP/UUP ir skelbia juos kaip Europos AUP/UUP (EAUP/EUUP) NOP portale (Network Operations Portal). |
Prieš pradėdami planuojamą veiklą iš anksto užsakytose zonose, naudotojai privalo susiderinti tikslų pradžios laiką, atidėjimą, atšaukimą su atitinkamu skrydžių valdymo padaliniu, kuris realiu laiku koordinuoja atitinkamą veiklą.
Naudotojai privalo informuoti skrydžių valdymo padalinį apie veiklos pabaigą.
Zonų, paskelbtų AUP/UUP/NUP, aktyvavimo laikas gali būti tik sutrumpintas, vertikalios oro erdvės elementų ribos tik sumažintos planuojamos veiklos ribose, arba veikla atšaukta.
Ženklius veiklos pokyčius rezervuojamoje oro erdvėje, laikinai išskirtose zonose ir specialiose sklandymo zonose atitinkamas skrydžių valdymo padalinys derina kartu su AMC (jo darbo laiku).