Aerodromuose, kuriuose vyksta reguliarus ir nereguliarus orlaivių, skraidinančių keleivius, eismas, pagal civilinės aviacijos taisykles yra įkurtos gelbėjimo ir ugniagesių tarnybos.
Informacija apie kiekviename aerodrome esančią tarnybą ir jos teikiamas paslaugas pateikta AD 2.6 skyriuje.
Į aerodromus, kuriuose nėra gelbėjimo ir ugniagesių tarnybų, negali būti vykdomi reguliarieji ir nereguliarieji orlaivių, skraidinančių keleivius, skrydžiai.
Kiekviena atskira paslauga yra priskiriama tam tikrai kategorijai pagal pateiktą lentelę. Laikini pakeitimai skelbiami NOTAM.
Gelbėjimo ir ugniagesių tarnybos | |
AD kategorija | Vandens kiekis litrais, reikalingas sintetinėms putoms gaminti |
1, 2, 3 ir 4 AD kategorijų Lietuvos Respublikoje nėra. | |
5 | 8100 |
6 | 11800 |
7 | 18200 |
8 | 27300 |
9 | 36400 |
Vilniaus, Kauno, Palangos, Šiaulių/Karinio oro uostų aerodromo tarnybos atlieka šiuos darbus:
Aerodromo tarnybos judėjimo lauką stebi ištisą parą.
Šiaulių/Kariniame aerodrome sniego ar pažliugusio sniego sluoksnio gylis matuojamas paprasta matavimo liniuote daugelyje vietų.
Pasikeitus orų sąlygoms aerodromo tarnybos atlieka KTT paviršiaus užterštumo kiekio matavimus. Matavimai atliekami apskaičiuojant vidurkį kiekvienam KTT trečdaliui, teikiant informaciją nuo žemesnio KTT žymėjimo numerio link didesnio.
Vertinimai atliekami pakitus oro sąlygoms, dangos būklei, kritulių (teršalų) tipui arba periodiškai, nerečiau kaip kas 8 valandas.
Kilimo ir tūpimo tako būklės vertinimo matrica (RCAM) | |||
Vertinimas | Būklės suprastėjimo vertinimo kriterijai | ||
KTT būklės kodas (RWYCC) | KTT paviršiaus apibūdinimas | Lėktuvo lėtėjimo arba krypties valdymo stebėjimas | Piloto pranešimas apie stabdymo poveikį kilimo ir tūpimo take |
6 |
| – | – |
5 |
| Lėtėjimas stabdant yra normalus pagal naudojamą stabdymo ratais jėgą IR krypties valdymas yra normalus. | GERAS |
4 | −15 ºC ir žemesnė lauko oro temperatūra:
| Lėtėjimas stabdant ARBA krypties valdymas yra tarp gero ir vidutinio. | TARP GERO IR VIDUTINIO |
3 |
| Lėtėjimas stabdant yra pastebimai sumažėjęs pagal naudojamą stabdymo ratais jėgą ARBA pastebimai sumažėjęs krypties valdymas. | VIDUTINIS |
2 | Gilesnis nei 3 mm vanduo arba pažliugęs sniegas:
| Lėtėjimas stabdant ARBA krypties valdymas yra tarp vidutinio ir prasto. | TARP VIDUTINIO IR PRASTO |
1 |
| Lėtėjimas stabdant yra žymiai sumažėjęs pagal naudojamą stabdymo ratais jėgą ARBA žymiai sumažėjęs krypties valdymas. | PRASTAS |
0 |
| Lėtėjimas stabdant yra minimalus arba jo nėra pagal naudojamą stabdymo ratais jėgą ARBA krypties valdymas yra neapibrėžtas. | BLOGESNIS UŽ PRASTĄ |
Teršalų apimtis kiekviename KTT trečdalyje apskaičiuojama pagal padengtą paviršiaus plotą ir nurodoma procentais, pagal lentelę
25% | yra padengta 10-25% KTT paviršiaus; |
50% | yra padengta 26 - 50% KTT paviršiaus; |
75% | yra padengta 51 - 75% KTT paviršiaus; |
100% | yra padengta 76-100% KTT paviršiaus. |
Teršalų gylio skaitinė reikšmė kiekviename KTT trečdalyje nurodoma, kai teršalų gylis yra didesnis nei 3 mm.
Sukibimo koeficiento matavimai KTT atliekami tik kaip papildoma priemonė nustatant paviršiaus kokybines charakteristikas.
Susidarius orlaivių skrydžiams nepalankioms sąlygoms imamasi priemonių joms pagerinti. Sniego ir ledo šalinimui naudojamos mechaninės, cheminės arba kombinuotos priemonės, vandens - mechaninės. Cheminės medžiagos naudojamos prevencijai nuo ledo susidarymo, ledui ir/arba sniegui tirpinti, orlaivių stabdymui gerinti.
Imamasi priemonių visam KTT pločiui nuvalyti. Jeigu sudėtingomis sąlygomis KTT nuvalomas tik 30 metrų jo pločio, jis gali būti laikinai naudojamas eismui, bet apie tai informacija turi būti pateikiama SNOWTAM formoje.
Visais atvejais sniego valymo darbai tęsiami tol, kol nenuvalomas visas KTT plotis.
Nuo KTT ledas valomas dangų nuledinimui skirtais cheminiais reagentais ne mažesniame kaip 15 m plotyje nuo KTT ašinės linijos.
Ledui ir suplūktam sniegui, kurių negalima nuvalyti mechaniniais būdais, pašalinti naudojamos cheminės dangų nuledinimo medžiagos NAFO/KFOR/UREA, Šiaulių/Kariniame aerodrome – NAFO/KFOR.
Tais atvejais, kai sniego valymas atidedamas ir dėl to kyla didelė rizika susidaryti komplikuotai situacijai, pvz., jeigu temperatūros kritimas gali būti toks, kad vanduo, ar pažliugęs sniegas virstų kietu ledu, aerodromo priežiūros padalinys turi teisę atskirose zonose apriboti eismą. Apie tai informacija turi būti paskelbta NOTAM ir/arba SNOWTAM forma.
Informacija apie KTT būklę Vilniaus, Kauno, Palangos ir Šiaulių/Kariniame aerodromuose skelbiama atskirose NOTAM (SNOWTAM) serijose. SNOWTAM yra rengiamas vadovaujantis Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2017/373 reikalavimais.